Rustpunten tijdens een drukke dag

Ren jij jezelf dag in dag uit voorbij? Is “drukdrukdruk” het standaard antwoord geworden wanneer mensen je vragen hoe het met je gaat? Als ondernemers mogen we enerzijds van gelukt spreken dat de agenda goed gevuld staat… Maar het is net zo belangrijk om in diezelfde agenda af en toe een paar lege plekken te creëeren. 

Tijdens die momenten van rust kun je je hoofd even helemaal leeg maken om vervolgens eens zo efficiënt weer terug aan de slag te gaan. Het is tenslotte de kunst om een goed evenwicht te vinden tussen de drukke momenten en de rustpauzes. Een doel voor ogen hebben is super, maar geluk vinden op de weg ernaartoe is eens zo mooi. Schakel daarom af en toe die automatische piloot uit en probeer meer in het moment te leven.

 

Maak je hoofd leeg met meditatie

 “Mediteren moet je iedere dag twintig minuten, tenzij je het te druk hebt. Dan moet je het een uur lang doen.”

Probeer je gedurende de dag een half uurtje af te zonderen om te mediteren. Overdag geen kans om dit te doen? Mediteren vormt ook een perfect afsluiter van een drukke dag waarna je volledig zen aan je nachtrust kunt beginnen. Als je met meditatie je hoofd leeg wilt maken moet je weten dat je het minimaal 20 minuten vol moet houden om resultaat te merken. In de eerste minuten zal je hoofd namelijk juist volstromen met gedachten en zal het lastig zijn om ze los te laten en je op je ademhaling te blijven focussen. Na zo’n 20 minuten zul je echter merken dat de gedachten gaan liggen en dat je meer rust zult vinden. Het kan zelfs zijn dat je op dit moment emotioneel wordt omdat gevoelens de kans krijgen om door te breken. Er zijn vele soorten van meditatie en je kunt het al liggend of zittend beoefenen. Kies er eentje uit die voor jou het meest comfortabel is.

 

Neem een andere route naar huis

Kies een keer voor een iets andere route naar huis. Niet de kortste deze keer maar de meest interessante. Door een stukje natuur of via een minder drukke route door de stad. En probeer onderweg dan ook te genieten van het ‘andere’ landschap.

 

Zorg voor sfeervolle achtergrondmuziek

Terwijl je geconcentreerd bezig bent met je werk kan het heel prettig zijn om je favoriete muziek op de achtergrond te horen. Zorg er uiteraard voor dat deze muziek je niet constant afleidt. Maar een paar keer per dag geef je maar een flinke draai aan die volumeknop en zing je luidkeels mee. Heerlijk om dan even alle spanningen los te laten.
Ikzelf heb meerdere Spotify-afspeellijsten waarbij het aangenaam werken is. Eentje daarvan deel ik graag met jullie:

 

Ga een paar keer per dag even offline

De digitale wereld heeft vele voordelen maar het zorgt er ook voor dat we het gevoel hebben nooit meer rust te vinden. Op elk moment van de dag komt er wel een mail binnen, post je vriendin een paar leuke foto’s of krijg je een connectie-verzoek via een social media-kanaal. Allemaal prikkels die je afleiden van hetgeen waarmee je bezig bent en je voelt je bovendien nooit helemaal op je gemak of bent bang iets te missen… Stop! Zet tijdens je werk, vergadering of bespreking je gsm even uit stil. Ook je gesprekspartner zal je dankbaar zijn. En open slechts een paar keer per dag je mailprogramma. Je zult merken dat je veel efficiënter zult kunnen werken.

 

Doe een powernap

Niet iedereen zal er de mogelijkheid voor hebben, maar een powernap van 15 min. net na de lunch doet wonderen. Al je functies worden even op een laag pitje gezet en kunnen tonnen energie tanken tijdens dit kwartiertje platte rust. Doen!

 

Probeer eens mindful te koken

Tijdens het koken zijn we vaak bezig met het resultaat; zo snel mogelijk een gerecht op tafel toveren om dit in no-time naar binnen te spelen, af te ruimen en verder te doen met de activiteiten van de dag. Fout! Probeer eens te genieten van het klaarmaken van een gerecht. Zet je zintuigen op scherp; ruik en proef van al dat lekkers dat je in de pan gooit en doe iedere handeling heel bewust. Hou je smartphone, tablet of laptop daarbij op een veilige afstand. Ik ben er zeker van dat je tijdens het koken geen moment meer gedacht hebt aan de mail die nog verstuurd moet worden of de mand strijk die nog op je ligt te wachten. Door bewust te koken verander je een dagelijkse routine in een betekenisvol ritueel; een perfecte manier om je hoofd leeg te maken. Wanneer je daarna de bereide gerechten dan nog mindful opeet zul je volledige ontspannen en zowel lichamelijk als geestlijk voldaan van tafel gaan.

Hou bij al deze tips één ding in gedachte; we alleen maar vooruit gaan door af en toe stil te staan.

 



×

Hey it's Mie!

Zie jij ook de bomen door het bos niet meer? Stel me gerust een vraag hieronder of stuur een mail naar

annemie@itsmie.be

× Hoe kan ik je helpen?